”Inför cykelgator. På en cykelgata har cykeln prioritet över motorfordon, som i stället måste anpassa sig till cyklarnas hastighet.”
”Inför cykelgator. På en cykelgata har cykeln prioritet över motorfordon, som i stället måste anpassa sig till cyklarnas hastighet.” Bild: Hasse Holmberg/TT

Låt Hallands barn ta plats i trafiken

Utformningen av infrastrukturen och trafiken är en fråga om att investera i barnens säkerhet och framtid. Det skriver Peter Griepenkerl Lööf och Katja Kircher.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Skolbarn är mer uppmärksamma i trafiken än vi tidigare trott. Det visar en ny studie genomförd av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och finansierad av Länsförsäkringars Forskningsfond. Även barn under tolv år har förmågan att möta uppmärksamhetskrav i trafiken. Nu är det upp till Hallands politiker att använda kunskapen i arbetet med framtidens trafikplanering,

Transportvanor formas i tidig ålder. För att förbättra trafiksäkerheten och främja hållbarhet har vi undersökt faktorer som påverkar barns förmåga att hantera trafiksituationer i sin invanda miljö. Resultaten visar att skolbarn i alla åldrar har en likvärdig förmåga att möta uppmärksamhetskrav i trafiken. Det motsäger tidigare uppfattningar om att barn under tolv år är för omogna för att ta sig fram själva. Nu hoppas vi att den nya kunskapen ska hjälpa till att skapa säkrare trafikmiljöer för barn och uppmuntra aktivt resande, som gång och cykling, från en tidigare ålder.

ANNONS

Hallands politiker har en nyckelroll för att skapa trygga trafikmiljöer. Eftersom barn har svårt att hantera många uppmärksamhetskrav samtidigt är en enklare trafikmiljö av stor vikt. Genom att utforma en infrastruktur som minskar uppmärksamhetskraven kan vi öka tryggheten för trafikanter i alla åldrar.

Med respekt för stora lokala variationer i trafikmiljön runt om i landet föreslår vi att Hallands politiker överväger tre åtgärder för att minska uppmärksamhetskraven och öka tryggheten:

• Fler enkelriktade gator. När motorfordon endast färdas i en riktning minskar antalet konflikter i trafikströmmar, vilket minskar risken för kollisioner.

• Inför cykelgator. På en cykelgata har cykeln prioritet över motorfordon, som i stället måste anpassa sig till cyklarnas hastighet. Detta har testats i stor skala i den belgiska staden Gent där cyklarna kör mitt i körbanan.

• Led biltrafiken runt stadskärnan. När bilar leds bort får invånare möjligheten att ändra sitt beteende och upptäcka fördelarna med aktiva transportsätt.

Utformningen av infrastrukturen och trafiken är en fråga om att investera i barnens säkerhet och framtid. Genom förslagen ovan, som stöds av vår forskning, kan politikerna i Halland skapa en tryggare trafikmiljö och ge barnen verktyg för att växa upp till självständiga trafikanter. Det underlättar också för alla oss andra att bidra till en vänligare och mer välkomnande trafikmiljö.

ANNONS

Peter Griepenkerl Lööf

forskningschef på LF Forskningsstiftelse

Katja Kircher

forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI)

ANNONS