”I Hallands län visar Transportföretagens analys att 31 procent av de statliga vägarna kan betecknas vara i dåligt eller mycket dåligt tillstånd. Det motsvarar 898 kilometer.”
”I Hallands län visar Transportföretagens analys att 31 procent av de statliga vägarna kan betecknas vara i dåligt eller mycket dåligt tillstånd. Det motsvarar 898 kilometer.” Bild: Fredrik Wirbing

Satsning på vägarna viktig för Halland

När regeringen nyligen gav besked om en rejäl satsning på Sveriges infrastruktur blev vi mycket lättade. Men vill vi inte bara stoppa fortsatt förfall utan även göra vägarna bättre krävs det alltså mer än 2,4 miljarder kronor extra om året. Det skriver Tina Thorsell och Anders Josephsson från Transportföretagen.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Regeringens besked om en kraftig satsning på underhåll och byggande av nya vägar, är oerhört efterlängtat. Att var tredje av Hallands statliga vägar kan betecknas vara i dåligt eller mycket dåligt tillstånd, visar hur akut behovet är av politiska prioriteringar av vägunderhållet.

Det finns totalt närmare 100 000 kilometer statlig väg i Sverige. Kvaliteten är dock alldeles för låg på allt för många av dessa. Åtta av tio persontransporter sker på vägarna, men det har politiken historiskt sett bortsett ifrån. När det snålats in på vägunderhåll har Sverige byggt på sig en stor underhållsskuld. Vägar som förfaller medför en försämrad levnadsstandard, inte minst utanför våra storstäder. I värsta fall har det lett till direkt trafikfara.

ANNONS

I Hallands län visar Transportföretagens analys att 31 procent av de statliga vägarna kan betecknas vara i dåligt eller mycket dåligt tillstånd. Det motsvarar 898 kilometer.

Vi har skrikit oss hesa om behovet av ökade medel till vägunderhållet. Vår årliga analys som följer utvecklingen av det statliga vägnätet visar att det krävs 2,4 miljarder kronor extra varje år för att stoppa fortsatt förfall av vägnätet. När regeringen nyligen gav besked om en rejäl satsning på Sveriges infrastruktur, blev vi därför mycket lättade. Men vill vi inte bara stoppa fortsatt förfall utan även göra vägarna bättre krävs det alltså mer än 2,4 miljarder kronor extra om året.

Att regeringen, utöver att höja ekonomiska ramen till infrastruktur med 21 procent, dessutom väljer att satsa 15 miljarder kronor extra de kommande tre åren på underhåll av vägar och järnvägar, är välkommet. Att väg- och järnvägsnätet tillåtits förfalla i den utsträckning som skett i Sverige är inte värdigt ett välfärdsland och ett underbetyg åt regeringar av skiftande politisk färg.

Transportföretagen kommer fortsätta att ligga på för att se en långsiktig och finansierad underhållsplan för att återta hela det eftersatta underhållet på både väg och järnväg.

Det är alltså en mycket efterlängtad och viktig satsning som görs på Sveriges blodomlopp, vägnätet. Inte minst blir det viktigt för alla som färdas på Hallands vägar. Nu är det viktigt att satsningarna blir långsiktiga, för att på sikt låta Sveriges vägnät gå från eftersatt till toppklass.

ANNONS

Tina Thorsell

samhällspolitisk chef, Transportföretagen

Anders Josephsson

näringspolitisk expert, Transportföretagen

ANNONS