Bild: Jari Välitalo

"Hallandsexpressen" - en bra och billig lösning

Antalet tågresenärer i hela Halland har ökat kontinuerligt och det är bra både för miljön och för att minska antalet stressade bilpendlare.

ANNONS
|

En stor diskussion har blossat upp kring Åsa tågstation. Sedan invigningen 2013 har antalet resenärer från Åsa station mer än fördubblats och ligger nu på en högre nivå än på många andra stationer i Skåne och Halland som trafikeras av Öresundstågen. Dessvärre susar de flesta Öresundståg förbi Åsa station och fortfarande finns det i Åsa ingen riktig tågtrafik under helger.

Det är förståeligt att resenärer från södra Halland inte önskar ett extra uppehåll i Åsa som tar 90-120 sekunder när de pendlar till jobbet under rusningstrafiken. Men utanför rusningstiden borde detta inte spela så stor roll?

En idé för att kombinera allas önskemål kan vara att införa en Hallandsexpress. Det skulle kunna fungera så här:

ANNONS

För det första, låt alla Öresundståg utanför rusningstrafiken stanna i Åsa. Då kan flera Västtåg under dagen till/från Åsa tas bort. Låt sedan vissa Öresundståg vara en "Hallandsexpress" under rusningen. De kör 2-3 gånger under rusningstrafiken, prioriterat som ett snabbtåg, direkt nonstop mellan Göteborg och Falkenberg och vidare till Halmstad. 5-10 minuter efter avgår ett Västtåg som stannar på alla Öresundståg-stationer mellan Göteborg och Varberg. Exempel: Tåg kl. 05.45 från Falkenberg går som Hallandsexpress nonstop till Göteborg och ett Västtåg ~kl. 06.05 från Varberg. Tåg kl. 16.10 avgår från Göteborg som Hallandsexpress och ett Västtåg avgår kl. 16.25 mot Varberg.

På så sätt minskar restiden för pendlare från Falkenberg och Halmstad med runt 10 minuter under rusningstiden, tåg-utbudet i Åsa ökar och även resenärer från Varberg och Kungsbacka vinner på detta eftersom deras tåg blir mindre fulla. Och det bästa är, att denna lösningen är nästan gratis för Halland.

Hans-Martin Heyn

ANNONS