Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Tåg i tid med höghastighetsbanor

Helena Antoni (M) har gjort ett inlägg i Hallandsposten om järnvägen som, trots att hon sitter i riksdagens trafikutskott, vittnar om stor okunskap.

ANNONS

Hon vill ha tåg i tid, men kallar höghastighetsbanor för en gökunge som suger ut alla resurser, när det är utbyggnad av Nya stambanan som snabbast kan komma över järnvägens kapacitetsbrist och ge tåg i tid. Med jämnare hastighet mellan tågen på de gamla stambanorna får det plats två till tre gånger fler tåg där.

Om banorna byggs industriellt kan det ske på fem år. Man behöver inte vänta decennier, som med Trafikverket som huvudman. Kommersiellt drivna kan de finansieras på 20 år, och det på vanliga biljettavgifter. Ökad snabbhet ger lönsamhet genom fler tåg. Medlen skall lånas upp och inte ligga i budgeten.

ANNONS

Den ackumulerade underhållsbristen är inte något som dagens regering ansvarar för mer än tidigare regeringar. Inte ens med Trafikverkets högsta budgetanslag och stombanan utlyft betas den av. Då är det oansvarigt att lägga 48 miljarder kronor på signalsystemet ERTMS, när vårt ATC fungerar utmärkt och är godkänt av EU, och att bygga ut vägarna för 74 tons lastbilar.

Höghastighetståg kan tidsmässigt konkurrera med flyg upp till Sundsvall, om man räknar in tiden ut till flygfältet och väntan. Det dröjer länge innan flyget blir miljömässigt. Biobränsle kommer inte att räcka till. Elflyg kommer visserligen om några år, men bara för små plan med max 20 passagerare. Vätgasflyg har lång utveckling kvar. Vätgaslastbilar kommer, men de kräver femfalt mer energi än med tåg. Även eldrivna lastbilar kräver trefalt mer energi än tåg, därför att de har högre luft- och rullmotstånd.

Det är inte bara storstäder som behöver tåg för pendling, som Helena Antoni tror. Glesbygden behöver dem än mer, om hela Sverige skall leva. Halmstad behöver tåg till Markaryd och till Hylte kommun. Men mot de banorna har moderaterna hela tiden bedrivit motstånd. Skall det bli järnvägens år i år behöver vi lägga om politik och återupprusta järnvägen.

Hans Sternlycke

v. ordf. Järnvägsfrämjandet

ANNONS
ANNONS