Markarydsbanan på väg mot Knäreds station.
Markarydsbanan på väg mot Knäreds station. Bild: Elin Carlansson

Behåll Halmstad-Nässjöbanan

Markarydsbanans framtid kanske kan få en permanent lösning när statens myndigheter och andra högre makter så behagar, skriver Lars Gustafsson (KD).

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Järnvägsförbindelserna i Halland är goda i nord och sydlig riktning. Man kan lätt nyttja tågförbindelserna om man ska till Göteborg eller Malmö och Köpenhamn.

Det samma gäller inte om man vill åka inåt landet. Särskilt om man vill åka till Markaryd och Hässleholm, trots att det finns en befintlig järnväg, som man med relativt enkla insatser skulle kunna starta upp trafik på.

Nu har det gått så långt att ett större företag i Markaryd ser behovet av fungerande kommunikationer att man på eget initiativ sannolikt kommer att få en fungerande busslinje, där det redan finns en järnväg. Hallandstrafikens styrelse har bifallit sin andel av kostnader och nu återstår för kommunledningarna i Halmstad och Laholm att också ge sitt bifall till detta projekt.

ANNONS

Markarydsbanans framtid kanske kan få en permanent lösning när statens myndigheter och andra högre makter så behagar. Detta bör vara en väckarklocka för dem som önskar avveckla tågtrafiken på HNJ-banan. När väl nedläggning är genomförd är det mycket svårt att återuppta trafiken.

Ett argument, som anförts för nedläggning, är stora kostnader för elektrifiering av banan. Med modern teknik är detta inte nödvändigt. Det finns i dag laddningsbara tåg med kapacitet på över 150 kilometer räckvidd på en laddning. Detta motsvarar väl behovet för sträckan Halmstad–Värnamo. Efter snabbladdning på under 30 minuter kan färden återupptas. Det hör till saken att man på Jönköpingssidan avser att elektrifiera banan på sin sida länsgränsen.

Kristdemokraterna vill behålla och förnya HNJ-banan, som en del i framtida miljösatsningar i Halland och övriga närliggande regioner.

Lars Gustafsson

ordförande psykiatrinämnden, ledamot i Hallandstrafikens styrelse.

ANNONS