Nordea Open i Båstad.
Nordea Open i Båstad. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Med rullstol på tennisen i Båstad

När man kommer fram till anläggningen och det inte blir som man tänkt sig blir detta en stor besvikelse och då är det roliga över, menar skribenten.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Vi hade biljetter till tennisen i Båstad 15/7. Biljetterna inkluderade en handikapplats, då vår son sitter i rullstol.

När vi hittade platserna så var dessa inomhus, vilket var väldigt bra, men mitt i synfältet fanns där en tjock metallram som höll fönsterna på plats. Bakom glaset satt folk som skulle titta på matchen. Detta innebar att var du sittande, som man är i rullstol, så såg man i princip inget alls.

Sonen blev helt förtvivlad och upprepade att han inte såg varken spelare eller planen. Där fanns en person till i rullstol som inte heller såg något. Vi frågade runt bland personal och sponsorer med ingen kunde göra något ”- de är de platserna som finns” var svaret vi fick.

ANNONS

Vi gick ett varv runt arenan men hittade inget bra ställe där han kunde stå med sin rullstol, så han blev besviken och ledsen och ville åka hem, vilket vi gjorde. Dagen var redan förstörd.

Hemma mejlade jag till Nordea Open och ifrågasatte platserna och fick snabbt svar att de skulle titta på det och göra åtgärder. De ordnade ett podie med en ramp och de beklagade att vi åkt hem och inte bett om hjälp på plats, vilket vi hade gjort.

Poängen med detta inlägg är att när man har ett handikappat barn så krävs det många gånger förberedelser när man ska göra aktiviteter. Just tennisen var något han sett fram emot väldigt länge och även att få se Nadal spela. Detta skulle bli en rolig familjedag.

När man sedan kommer fram till anläggningen och det inte blir som man tänkt sig blir detta en stor besvikelse och då är det roliga över. Om folk bara visste vilka förberedelser som behövs för att man ska komma utanför dörren så hade ni förstått och inte bara sagt att vi kunde komma tillbaka samma dag.

Om ni på åtminstone erbjudit honom en biljett dagen efter hade det varit sin sak, men bara säga att det är fullt känns lite tråkigt. Hoppas att ni tar med er detta till nästa år.

ANNONS

Liza

Svar direkt

Vi beklagar verkligen att er son inte fick den upplevelsen som han och ni förväntade er och har rätt till.

I år gjorde vi en stor satsning på en ny etablering på kortsidan av Centrecourten med ett nytt och bättre tält för att skapa en trevligare inramning för publiken. Vi har tidigare haft handikapplatser på den ytan som har fungerat bra och vi upplevde inte att ”listen” i mitten skulle skymma sikten förrän ni uppmärksammade det. Vi fick inga kommentarer under WTA veckan och det kom därför som en överraskning på måndagen i ATP veckan.

Efter er feedback byggde vi en upphöjning av scenpodier som gjorde att man kom högre upp och fick bättre sikt. Vi är ledsna att ni inte hade möjlighet att komma tillbaka till arenan på eftermiddagen när podiet var klart och fick se matcherna och även att vi inte kunde erbjuda biljetter till en annan dag. Alla biljetter (inklusive handikapplatserna) var slutsålda sedan länge och då är det svårt att hitta en lösning.

Vi hoppas vi får möjligheten att välkomna er tillbaka nästa år i stället då vi kommer göra en mer permanent lösning med garanterad sikt över Centrecourten.

Sara Bergh, operation manager Nordea Open

ANNONS
ANNONS