En insändare (31/7) ”Svårt att nå Skatteverket” uppmärksammar att det varit svårt att nå Skatteverket via telefon. Vi är mycket ledsna att vi vid vissa tillfällen har långa köer. Det är en utmaning att bemanna under sommarperioden när många av våra kunniga medarbetare har semester, men det är förstås ingen hjälp för den som behöver svar från oss. Ringer man under en tidpunkt när många andra försöker kontakta oss får man normalt erbjudande att bli uppringd, men tyvärr kan man ibland bli ombedd att ringa upp på nytt.
Kötiden varierar, både inom loppet av en dag och mellan olika vardagar. Vi får flest samtal i början av veckan och på förmiddagar, och vi försöker på bästa sätt planera för att möta efterfrågan vid rätt tidpunkt. Det är ändå oftast kortast kötid i samband med att vi öppnar klockan 08.00 och i slutet av veckan. Vi jobbar för att alla ska kunna få svar från oss i rimlig tid året runt, men tyvärr har vi nu under sommaren vid vissa tider fortfarande alltför långa köer.
Tommy Nilsson, vikarierande avdelningschef, Skatteverket