Sen avgång. Lång väntan på ombyggnad av Halmstad C
Sen avgång. Lång väntan på ombyggnad av Halmstad C Bild: Cecilia Welin

Hallands utveckling måste gå snabbare

Tågprojekt. Att regeringen nu har satt ner foten om ombyggnaden av Halmstad C är bra. Men det hade varit ännu bättre om satsningen kommer tidigare.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Goda kommunikationer är en förutsättning för en väl fungerade arbetsmarknad. Därför var det mycket positivt att regeringen i sitt beslut i måndags om en nationell plan för transportsystemet har med en ombyggnad av Halmstad C med byggstart år 2024. Det innebär att arbetspendlingen till och från Halmstad kan förbättras avsevärt, bland annat med persontrafik på Markarydsbanan.

Nu var regeringens besked ingen större överraskning eftersom det låg i linje med Trafikverkets förslag från augusti förra året. Ändå kunde regeringen ha beslutat annorlunda, till exempel en senare byggstart eller tidigare.

En kommun utvecklas ständigt och måste ha siktet inställt på framtiden. Detta gäller inte minst för Halmstads kommun som växer så det knakar. Tidigare i år gick invånarantalet över 100 000 invånare och det finns inget som tyder på att befolkningsökningen kommer att avta. Bara de närmaste tre åren planeras 5 000 nya bostäder att vara klara och ytterligare 4 000 under åren 2021 till 2025.

ANNONS

Detta kräver omfattande planering för framtiden, inte minst vad gäller infrastrukturen – och där är ombyggnaden av Halmstad C en mycket viktig pusselbit.

Men utbyggnaden kräver också kommunal medfinansiering. Av de totalt 330 miljoner kronor som utbyggnaden beräknas kosta ska staten stå för cirka 200 miljoner kronor medan Halmstads kommun ska bidra med 99 miljoner och Region Halland skjuter till 33 miljoner kronor.

Egentligen är det fel att kommunerna ska behöva medfinansiera infrastruktur som är statens ansvar. Men det går inte att komma ifrån att både Halmstad och Region Halland har mycket att vinna på att bidra med finansieringen.

Människor vill kunna pendla smidigt och effektivt. I södra Halland finns det en stor potential i att utöka arbetspendlingen, framför allt på Markarydsbanan. När den öppnas upp för persontrafik kommer två olika arbetsmarknadsregioner att kopplas ihop och med det följer en garanterad tillväxt.

Att regeringen nu har satt ner foten för ombyggnaden av Halmstad C är bra för hela Hallands utveckling. Ännu bättre hade det varit om satsningen kan tidigareläggas.

Enligt planen ska ombyggnaden komma igång först om sex år. Här agerar staten för långsamt. Signalen från lokalpolitikerna till politikerna i Stockholm borde vara enkel: Skynda på utvecklingen av Halland!

ANNONS
ANNONS