Logga Hallands affärer

UF-mässan kom tillbaka med full kraft

Har du saknat ett företag som kan fräscha upp dina slitna sneakers? Eller kanske ett proteinpulver som även passar veganer? På tisdagen visade hela 666 unga företagare upp sina affärsidéer på Halmstad arena. Några av dem kommer nu också att få representera Halland i SM i Ung företagsamhet.

ANNONS
|

Efter tre år av pandemiuppehåll var det äntligen dags för den stora UF-mässan att göra come back på Halmstad arena. Mässan har blivit en uppskattad mötesplats för alla de gymnasieelever som driver UF-företag i Halland, och förstås också en möjlighet att visa upp sig för potentiella köpare.

Under innevarande läsår är det 1 555 elever som driver totalt 525 företag, vilket är ett nytt halländskt rekord. Knappt hälften av dem, 200 företag, fanns representerade på mässan.

– Alla som velat ställa ut har fått plats, men en del vill bara mingla och har också kunnat lyssna på en inspirationsföreläsning, berättar Ida Thorén, regionchef för Ung företagsamhet i Halland, som arrangerar mässan.

ANNONS

Proteinpulver till gymmande veganer

Bland de som gärna visade upp sitt UF-företag fanns Mio Kustrimovic från Kattegattgymnasiet i Halmstad. Han hade smart nog utrustat sin monter med en skivstång, som många (killar) kände sig manade att testa. På så sätt drog han uppmärksamhet till den vara han ville sälja:

– Vi har själva utvecklat idén och receptet till ett hampaprotein, som nu tillverkas i samarbete med ett företag i Tyskland. Det har en hög proteinhalt och är både veganskt och glutenfritt, berättar han entusiastiskt.

Skänker pengar till stödorganisation

Strax intill stod tre tjejer från Sannarpsgymnasiet, som driver företaget Daysio. Deras affärsidé är att sälja vinglas som de själva målar.

– Eftersom vi målar för hand så blir varje glas unikt. Och fem procent av våra intäkter går till organisationen Kvinna till Kvinna, som stödjer utsatta kvinnor, berättar Ida Bilén.

Oskar Winnfors från Peder Skrivare skola i Varberg sålde inga varor, men däremot en lite udda tjänst:

– Vårt företag tvättar smutsiga sneakers och fyller i sprickor. I Varberg så hämtar och lämnar vi dessutom skorna. Alla vill ju ha fina, vita sneakers till sommaren, förklarar han.

”Goda saker tar tid”

Ett annat företag som stack ut på mässan var Phinkaffe. Med devisen ”Good things take time” marknadsförde Sannarpseleverna Mai To och Khue Tran en vietnamesisk kaffekokare, som sakta låter vattnet droppa ner och ge en espressoliknande smak på kaffet.

ANNONS

– Man får vänta cirka fem minuter, men det är det värt, säger Mai To.

UF-företagande finns nu på alla kommunala skolor i Halland, men inte på alla privata.

– Vår önskan är förstås att alla gymnasieungdomar ska få denna möjlighet. Alla unga har nytta av träna entreprenöriella förmågor som problemlösning och samarbete, sammanfattar Ida Thorén.

Läs även: UF-mässan återuppstår: ”Ett enormt intresse”

Fakta: UF-mässans vinnare

Årets UF-företag: Halmstadbrickan UF, Kattegattgymnasiet, Halmstad

Årets UF-lärare: Anders Johansson, Kattegattgymnasiet, Halmstad

Årets UF-skola: Falkenbergs gymnasieskola, Falkenberg

Årets affärsplan: Recrust UF, Peder Skrivares skola, Varberg

Årets marknadsförare: Scentia UF, Elof Lindälvs gymnasium, Kungsbacka

Årets monter: Hotell Småkryp UF, Munkagårdsgymnasiet, Varberg

Årets innovation: Finition UF, Oscbecksgymnasiet, Laholm

Årets vara: Neccie UF, Kattegattgymnasiet, Halmstad

Årets tjänst: AVH UF, Kattegattgymnasiet, Halmstad

Årets säljare: Albin Pålsson, Mavva UF, Aranäsgymnasiet, Kungsbacka

Årets hantverkare: Agility UF, Kattegattgymnasiet, Halmstad

Årets socialt hållbara: What IF UF, Peder Skrivares skola, Varberg

Årets ekologiskt hållbara: Sicuro Fashion UF (Victor Hansson) Sannarpsgymnasiet, Halmstad

ANNONS