Tullverket har sedan i höstas arbetat med en plan B för brexit. Den fastställdes med ett myndighetsbeslut nu i veckan, trots att en ny svensk regering ännu inte är på plats.
Inför brexit hanterar Tullverket, med totalt cirka 2200 anställda, cirka sju miljoner tulldeklarationer per år. Om Storbritannien lämnar tullunionen och EU:s inre marknad, kanske redan i mars, tillkommer cirka 1,0–1,4 miljoner tulldeklarationer per år, enligt Tullverkets beräkningar.
Kan inte vänta
För att klara av denna flodvåg av brittiska tullärenden rekryterar Tullverket 26–28 personer, vars utbildning inleds i februari. De ska kunna tas i tjänst före sommaren.
- Finansieringen har varit osäker på grund av regeringsstöket. Därför har vi avvaktat in i det längsta. Men nu kan vi egentligen inte vänta längre, säger biträdande avdelningschef Sofia Ekelöf.
Antalet nyrekryterade hamnar med detta på lite drygt en tredjedel av det personaltillskott som Tullverket sagt sig behöva till följd av brexit i sin kommunikation med finansdepartementet.
- Vi har bedömt att vårt behov kopplat till brexit ligger någonstans kring 60–70 personer, för att vi ska klara det hjälpligt, säger Ekelöf.
Därför blir det även vad som kallas interna förflyttningar på myndigheten, för att få fram personal som kan hantera betydligt fler tullärenden och behovet av ökade resurser i Göteborgs hamn och på Arlanda flygplats. Detta resulterar i sin tur troligen i längre handläggnings- och svarstider, kortare öppettider, stoppade utbildningsprogram och neddragning på revisioner och uppföljning av tullärenden, enligt Ekelöf.
Brexitrelaterade rekryteringar
Tullverket har i flera budgetar i rad, även i den gällande M-KD-budgeten för 2019, fått utökat utrymme för kontrollpersonal. De pengarna ska dock gå till stärkt gränsskydd och fler insatser mot organiserad brottslighet, inte till handelsavdelningen.
Till hösten kan det bli en andra våg av brexitrelaterade rekryteringar, enligt Ekelöf. Tullverkets ledning kommer att driva på för detta gentemot finansdepartementet inför den eller de ändringsbudgetar som väntas under våren.
Tullverket går i dagarna också ut med riktad information om tullregler – med krav på tillstånd, registrering och tulldeklarationer – till de cirka 7000 svenska företag som i dag har en viss volym i sin handel med Storbritannien.
Inget klirr i kassan
Många av de berörda företagen, särskilt små och medelstora, saknar såväl rutiner som organisation och personal för att hantera vad som står för dörren, enligt Anneli Wengelin, brexitexpert på Kommerskollegium.
- Det kommer att innebära ökade kostnader, säger hon.
I genomsnitt beräknas handelsproceduren som tillkommer öka kostnaden för själva proceduren med tre procent av transaktionsvärdet, som alltså hamnar ovanpå kostnaderna för tullsatser.
- I vissa fall kanske du inte kan vältra över detta på slutkunden. Kostnaderna för handeln kommer att öka och det är kostnader som inte kommer tillföra något, säger Wengelin.
Något klirr i kassan för svenska staten till följd av tullarna ser hon inte heller framför sig. Wengelin påminner om att 75 procent av tullintäkterna går till EU-kassan och resterande 25 procent troligen äts upp av ökad arbetsbörda för berörda myndigheter i Sverige.
Fakta: Nya tullregler efter brexit
Sedan den brittiska regeringens förslag till utträdesavtal med EU stoppats av underhuset i London har risken för en brittisk krasch ut ur EU den 29 mars ökat. Det skulle innebära att Storbritannien över natten lämnar EU:s inre marknad och tullunionen och får status som vilket tredje land som helst. Det innebär en genomsnittstull på industrivaror på 4,2 procent. För exempelvis bilar och lastbilar går tullarna i så fall från noll till 10 respektive 22 procent.
I Storbritannien kommer de cirka 100000 svenskar som bor där att behöva ansöka om medborgarskap eller om att få en särskild status som EU-medborgare för att de lagligt ska kunna stanna.
För svenska turister väntas visumkrav gå att förhandla bort. Men man kommer få utstå ökat krångel vid ankomsten till Sverige samtidigt som införselkvoten av alkohol och tobak för privat bruk efter resor till Storbritannien radikalt minskas.
Alkoholtyp Tillåten införsel före brexit Tillåten införsel efter brexit
Spritdrycker 10 liter 1 liter
Vin 90 liter 4 liter
Starkvin 20 liter 2 liter*
Öl 110 liter 16 liter
*Från ett land utanför EU får man för privatbruk ta in 2 liter starkvin, men bara om man inte samtidigt tar in någon sprit.
Källa: Kommerskollegium, Tullverket