- Det finns ingen anledning till att en bil ska gå att köra i mer än 180 kilometer i timmen, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
Hastigheten begränsas med hjälp av elektronisk avreglering. Förutom att begränsa maxhastigheten undersöker företaget hur farthållningssystem kan kombineras med så kallade geostaket (eller "geofencing") för att automatiskt begränsa hastigheten vid exempelvis skolor och sjukhus. För att komma vidare med säkerhetsarbetet måste även andra riskfaktorer som alkohol och distraktioner tacklas.
Väntar kraftiga reaktioner
Enligt Samuelsson är det viktigt att starta en diskussion kring hur ny teknik som implementeras för att förbättra säkerhet samtidigt innebär inskränkningar i människors fria val och beteenden.
- Med övervakning och AI-teknik skulle du kunna fånga upp distraktion och drog- eller alkoholpåverkan. Du kan också ha betydligt mer övervakad hastighetsbegränsning, men då kommer du att få reaktioner som är mycket kraftigare än vi får nu.
Höga hastigheter har ett direkt samband med dödlighet. Vid en frontalkollision är risken att dödas cirka 25 procent vid 80 kilometer i timmen. Vid 100 kilometer i timmen har risken ökat till 90 procent, enligt siffror från Trafikverket.
Mänskliga faktorn
- Skulle alla hålla hastighetsgränsen skulle vi lågt räknat rädda hundra liv per år och skulle man sänka medelhastigheten med en kilometer i timmen räddas femton liv per år, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket.
Enligt Anders Norén, teknisk säkerhetschef på branschorganisationen Bil Sweden beror cirka 90 procent av alla trafikolyckor på den mänskliga faktorn. Tekniska assistentsystem, som antisladdsystem, även kallat ESP har sedan de infördes väsentligt minskat antalet döda och skadade i trafiken.
Nya assistentsystem som nödbromsningssystem, adaptiv farthållare och filhållningssystem fungerar olycksförebyggande och kan kopplas samman.
Hastigheten påverkan miljön
- På sikt kommer vi att se automatiserade och uppkopplade fordon, som leder till självkörande och i förlängningen helt förarlösa fordon. Det kommer även att få återverkan på miljön i och med att du kan få bättre trafikflöden och bilen anpassar sig naturligtvis till gällande hastighetsbegränsningar.
Enligt Maria Krafft resulterar överhastigheter i utsläpp av cirka 320000 ton koldioxid om året, vilket är cirka 50 procent av de utsläpp som inrikesflyget gör varje år.
Att köra med lägre hastighet och med färre accelerationer och inbromsningar minskar förutom koldioxidutsläppen även mängden partiklar som uppstår vid slitage av däck, vägbana och bromsar.
TT
Fakta: Maxhastigheter i Europa (standardgränser)
Land Hastighet (km/h)
Österrike 130
Belgien 120
Bulgarien 140
Danmark 130
Estland 90
Finland 120
Frankrike 130
Grekland 130
Irland 120
Italien 130
Kroatien 130
Litauen 130
Luxemburg 130
Nederländerna 130
Norge 100
Polen 140
Portugal 120
Rumänien 130
Schweiz 120
Slovakien 130
Slovenien 130
Spanien 120
Storbritannien 112
Sverige 110
Tjeckien 130
Tyskland Obegränsad
Ungern 130
Källa: EU-kommissionen