– Om man har en anhörig med trygghetslarm är det jättebra om man ringer dem och dels kollar att allt är bra, dels berättar om det problem som uppstått och att de vid ett akut behov kan ringa larmcentralen på 0790-67 67 67, säger Jenni Wedholm, verksamhetschef på hemvårdsförvaltningen.
Leverantören Zafe uppgavs under onsdagskvällen jobba för fullt med att lösa problemet, men meddelade då att det kunde ta ytterligare 2-3 timmar. Det skulle innebära att larmen skulle kunna fungera igen framåt ett-tiden på natten. Strax innan klockan åtta på torsdagsmorgonen meddelade Halmstads kommun att larmen är i drift igen. Leverantören, hemtjänsten och larmpatruller jobbar nu med att försäkra sig om att alla enskilda larm fungerar som de ska.
Totalt har cirka 2 500 äldre i Halmstad ett trygghetslarm, men det är bara hälften av larmen som upphörde att fungera.
– Vi har nu kallat in extrapersonal för att ta fram telefonlistor och ringa runt till de som vi vet larmar ofta och sedan till så många vi bara hinner, berättade Jenni Widholm på onsdagskvällen.
Ett fungerande trygghetslarm innebär att man genom att trycka på en knapp på handleden får kontakt med trygghetslarmscentralen, som i sin tur kan skicka hem personal till den som larmat.