Kritik riktas mot hur e-handeln inom hemtjänsten fungerar

E-handel inom hemtjänsten ger personalen mer tid till annat. Men konsekvensen blir att de äldre tvingas bestämma för långt i förväg vad de behöver handla tycker Maria Berglund och Anna Blomqvist.
– Och om hemtjänsten inte är här precis när varorna kommer så blir frys- och kylvarorna förstörda, säger Maria.

ANNONS
LocationHalmstad, Stenhuggeriet|
|

Maria Berglund i Stenhuggeriet, som fyller 97 år i sommar, och hennes väninna Anna Blomqvist är kritiska mot hur systemet med e-handel inom hemtjänsten fungerar.

Maria behöver personalens hjälp både med att handla mat och med att plocka upp varorna då hon sitter i rullstol och har dålig syn. Det innebär att för att systemet med e-handel ska fungera måste hemtjänstens personal vara på plats exakt när varorna kommer.

– Annars står frys- och kylvaror och blir dåliga. Särskilt nu när det blir varmare, hur ska jag då kunna beställa glass och frysvaror, undrar Maria och berättar att vid ett tillfälle fick hennes privata städhjälp hjälpa till att plocka upp varorna.

ANNONS

– Hon har ju ingenting med hemtjänsten att göra, men det var tur att hon var där, säger Maria.

Svårt att planera

Anna och Maria tycker också att varorna behöver beställas för långt i förväg.

– På torsdagen måste jag veta vad jag vill ha till veckan efter. Då beställs varorna och sen kommer de inte förrän på måndagen, berättar Maria.

Hon har förståelse för att e-handel sparar personalen tid, men menar att resultatet är att det blir mycket sämre för kunderna.

– När hemtjänsten handlade så fick jag ju varorna samma dag och behövde inte planera långt i förväg, säger Maria.

Anna Blomqvist ifrågasätter också varför kommunen måste binda sig till en leverantör och inte flera.

– Nu är det Ica Maxi Flygstaden som fått uppdraget, men varför kan inte de äldre få välja mellan fler butiker, undrar hon.

Maria och Anna har nämligen tagit reda på att den lokala butiken, Ica Supermarket i Söndrum, hade kunnat leverera varor snabbare.

– Varför ska det spela roll varifrån personalen beställer mina varor så länge butiken har e-handel, det är ju samma hjälp jag får ändå. Varför måste det göras en stor upphandling som vi kunder sedan är låsta till, undrar Maria.

Inte mycket klagomål

Enligt Marinette Urell, verksamhetschef för hemtjänsten, har det inte varit mycket klagomål på e-handeln sedan den successivt började införas i höstas.

ANNONS

LÄS MER HÄR: Beslut om e-handel inom hemtjänsten

– Tvärtom har vi hört mycket positivt från kunderna. För många har förändringen inneburit ett större utbud av varor och lett till att man vill handla mer för att man tycker att det är trevligt när man ser varorna.

Eftersom e-handel är nytt inom hemtjänsten har förvaltningen valt att inrikta sig på en leverantör i uppstartsfasen, men det kan komma att ändras i framtiden när systemet är inkört säger hon.

– Vi valde att endast ha en leverantör för att få det att fungera organisationsmässigt eftersom vår personal ska möta upp när varorna levereras hos de kunder som inte kan ta emot leveransen själva.

När det gäller tidsaspekten säger hon att det är möjligt för kunden att inte ha så många dagar mellan beställning och leverans som till exempel Maria Berglund haft.

– Men den enskilda kunden måste ta kontakt med sin hemtjänstgrupp för att föra en dialog om detta, säger Marinette Urell.

Krav om hållbarhet

Samma sak gäller för varor som inte håller den kvalitet som kunden förväntat sig.

– I vårt avtal fanns det med krav om hållbarhet och är kunden missnöjd vänder man sig till kontaktpersonen hos leverantören så får man nya varor. Detta kan hemtjänsten också vara behjälplig med, säger Marinette Urell.

ANNONS

Leveransen från butik till kunden ska tajmas med att hemtjänsten är på plats så att kyl- och frysvaror inte förstörs.

– Jag har inte fått till mig att detta inte skulle fungera, men gör det inte det så ska man kontakta mig eller sin hemtjänstgrupp, säger Marinette Urell.

Hon tillägger också att all personal har fått utbildning i e-handel av leverantören och även här ska kunden vända sig till sin hemtjänstgrupp eller verksamhetschefen om något inte fungerar.

Att e-handel införts inom hemtjänsten gör att personalen får mer tid för annat säger Marinette Urell.

– Tidigare har de använt mycket tid att gå och handla och stå i kö. Genom att renodla våra insatser kan undersköterskorna lägga mer tid på omvårdnad hos kunden.

LÄS MER:E-handel håller på att införas inom hemtjänsten

ANNONS