Det var i början av september 2018 som HP först skrev om planerna på att fixa till F 14:s sista stridsflygplan, Saab A32 Lansen.
Lagom till F 14:s 50-årsjubileum 1994 hade flygplanet, känt som Gul Petter, renoverats och monterats på en pelare inne på Flottiljområdet. Under två och ett halvt decennium hade det därefter tjänat som en fond vid militära skolavslutningar och andra ceremonier – men vid det här laget hade väder och vind gjort att det rostat sönder och hotades av skrotning.
Entusiasterna inom Flottiljområdets kamrat- och veteranförening, som HP intervjuade i den artikeln, ville inte bara få bort rosten och måla om planet. De ville även placera det på en publik plats, utanför militärt område, för att påminna om Halmstads historia som flygstad.
Många var skeptiska
Och trots att många var skeptiska till om det verkligen var realistiskt, så gick det vägen.
– Bättre plats än det här finns inte, säger Hans Hansson, föreningens ordförande, när vi nu träffas vid rondellen mellan handelsområdet Flygstaden och Halmstad City Airport.
På alla reaktioner vi fått märks det att många lägger märke till planet och gillar det.
Det var här som Lansen-planet, efter drygt ett års ansiktslyftning i kommunens flyghangar, monterades på en pelare den 7 december förra året. En vecka senare var det dags för invigning, med hjälp av landshövdingen Lena Sommestad och en överflygning av Swedish Historic Flights flygande exemplar av Lansen.
– Det sägs att 30 000 bilar om dagen passerar här när det är högsäsong på sommaren. Och på alla reaktioner vi fått märks det att många lägger märke till planet och gillar det. Faktiskt har vi inte fått en enda negativ kommentar, säger Thomas Ericsson.
Blinkande bil dyrast
Båda två vittnar om att projektet hade varit ekonomiskt omöjligt för en ideell förening om de inte fått hjälp av totalt 45 samarbetspartners med allt från färg till stora kranlyft.
– Vår dyraste utgift var att flytta planet de 500 meterna från flygplatsen hit. Transportstyrelsen hade en blinkande bil före ekipaget och en efter. Det var omöjligt att få rabatt på den fakturan, så vi debiterades 25 000 kronor för det, berättar Thomas Ericsson.
Lamporna lyser upp hela planet, samtidigt som de inte bländar trafiken.
Kommunen har bland annat ställt upp med belysning vid planet.
– Lamporna var en hel vetenskap. De lyser upp hela planet, samtidigt som de inte bländar trafiken, förklarar Thomas Ericsson och pekar på att även planets ursprungliga positionsbelysning – med röd lampa fram på vänster vingspets, grön på höger och vita lampor bak på vingarna och på stjärtpartiet – fungerar.
Högtryckstvättad
– Kommunen har åtagit sig att tvätta planet en till två gånger om året, så att det inte blir fullt av beläggning igen, säger Hans Hansson och berättar att teknik- och fritid var där med högtryckstvätt i september.
I november kom även en skylt på plats framför planet, där man kan läsa om såväl planet (som tillverkades på 1950-talet) som flottiljen (som förr hette F 14 och var flygande 1944–1961, för att därefter blev ett skolförband som i dag heter FMTS).
Just den här dagen när HP är på besök håller några av föreningens tekniska förmågor på att byta staget som gör att flygplanet inte tippar av pelaren om det blåser.
– Bulten som satt fast under flygplanskroppen hade gått sönder, men nu har vi låtit nytillverka en expanderbar sådan i tåligt material, förklarar pensionerade flygteknikern Kenneth Narstam innan de sätter den på plats.
Vi vill få ut de fina samlingarna, så att fler kan ta del av dem.
Men nu när projektet med Gul Petter är klart smider eldsjälarna bakom på nya planer.
– Numera är det ju jättesvårt för allmänheten att komma in på militärt område. Därför vill vi få ut de fina samlingarna vi har i Flottiljområdets museum under matsalen på FMTS, så att fler kan ta del av dem, berättar Hans Hansson.
– Kanske kan vi hitta en lösning där vi samsas med Halmstads idrottsmuseum som i dag är i Arenan och Föreningen Gamla Halmstad som i Rådhuset har sin stora modell över hur Halmstad såg ut på 1800-talet, säger Thomas Ericsson och tillägger att de först diskuterade även med 91:an-museet, men att detta hellre vill flytta till luftvärnssamlingarna i Skedala.
Ett viljedokument
– Vi har haft två möten med Destination Halmstad och kulturförvaltningens chef. Nu ska vi skriva ett gemensamt viljedokument, så får vi se om alla vill vara med hela vägen, säger Hans Hansson.
Han förklarar att hyreskostnaden är det som blir svårast att lösa.
– Först tittade vi på lokaler i centrum för att försöka stötta city, men ska vi hyra av en privat fastighetsägare handlar det snabbt om miljonbelopp – och det funkar inte för en förening som får 20 000 kronor om året i bidrag.
De har även tittat på Bastionen, men upptäckte att ytorna där är för små.
Bergrumscentral?
Ett annat spännande ställe skulle kunna vara den bergrumscentral som finns under Galgberget, med ingång från lasarettets parkering. Förr har civilförsvaret och luftförsvaret samsats om de två våningarna med sammanlagt 700 kvadratmeter.
– Den historien skulle kunna vara en del av museet, fast kommunens tjänstemän har sagt att det krävs för mycket ombyggnationer för att kunna använda lokalerna. Men än är nog inte sista ordet sagt, menar Hans Hansson.
Det räcker inte att ordna finansieringen för ett år, vi måste åtminstone kunna garantera fem år.
Ännu högre upp på önskelistan är att ha museet vid samma korsning som Lansen-planet är uppsatt. Där håller nämligen bilfirman STX på att bygga nya lokaler.
– När nybygget är klart blir 1 700 kvadratmeter över i dagens lokaler och vi skulle gärna vilja ha 500 av dem. Men det räcker inte med att ordna finansieringen för ett år, vi måste åtminstone kunna garantera fem år, säger Hans Hansson och tillägger:
– För att väcka folks intresse vill vi få till en utställning med delar av samlingen nästa sommar.
LÄS MER:Lansenentusiaster får stöd av kommunen
LÄS MER:Lansen ”landar” efter 24 år
LÄS MER:Lansen taxar ut från F 14 – nu väntar ansiktslyft i kommunens hangar
LÄS MER:Lansen slipas fin inför 75-årsjubileum
LÄS MER:Allt annat än lätt uppgift att lyfta Lansen på plats