Många läsare har hört av sig till HP med synpunkter kring årets snöröjning och halkbekämpning och menar att det kunde skötts bättre av bland annat kommunen och av HFAB.
Enligt lag ska fastighetsägare ansvara för snöröjning och halkbekämpning på sin mark och gatudriften på Halmstads kommun har i uppdrag att ploga alla vägar som kommunen har drift och underhåll på.
För HFAB sköts snöröjningen av två externa entreprenörer och enligt avtal ska snöröjning och halkbekämpning vara klart sex timmar efter påbörjad insats som börjar vid tre centimeter snö. Per Lidetun som är fastighetsförvaltningschef på HFAB är medveten om att det funnits brister i snöröjningen i vissa områden i år och att en av de två upphandlade entreprenörer inte har skött snöröjningen som avtalat.
– Boende ringer in och vi märker själva när vi är ute bland våra fastigheter att det finns brister i snöröjningen, men vi jobbar för att det ska bli bättre och har kontinuerlig dialog med vår leverantör, säger Per Lidetun.
På kommunens prioriteringslista är det infartsleder, räddningstjänst och bussgator som ligger högst på snöröjningslistan vid sent väderomslag strax innan morgontrafiken. Annars är det cykelvägar som ligger högst på prioriteringslistan.
– Snöröjningen har fungerat som tidigare år och vi har hållit oss till prioriteringsordningen. Dock är det ofrånkomligt att något missas när man vinterväghåller en hel kommun av Halmstads storlek och vi jobbar ständigt med att förbättra vårt jobb om det är något som inte kommit med, säger Therése Rydsberg verksamhetsansvarig på Driftavdelningen på Halmstads kommun.
Schemat kring vilka vägar som prioriteras först under snöröjningen bestäms utifrån mängden snö som kommer. Snöröjningen på cykelvägar inleds vid tre centimeter snö, bilvägar och bussgator vid fem centimeter och villagator och bostadsgator först vid åtta centimeter snö.
Enligt Therése Rydsberg ska snöröjningen ta max åtta timmar från påbörjad insats men tiden kan också påverkas beroende på typen av snö.
När det kommer till halkbekämpning på kommunens vägar prioriteras saltning av gatorna på huvudgator, bussgator och infartsleder. Även de så kallade supercykelstråken och cykelbanorna är prioriterade. Men när temperaturen sjunker till tolv minusgrader hjälper dock inte saltet mot halkan längre.
Halkbekämpning av mindre vägar och stråk gör kommunen endast vid extremfall och eftersom kylan håller i sig är det fortsatt halt på många vägar runtom i Halmstad. Det kan ställa till det för bland andra gående och cyklister.
Men Carina Månsson, som är avdelningschef på akuten i Halmstad, menar att halkolyckor för fotgängare oftast sker när temperaturen ligger kring fryspunkten och är därför inte speciellt orolig för att halkolyckorna skulle öka när kylan nu ser ut att stanna.
– Det är vanligast att halkolyckor sker i väderomställningen när det börjar bli kallt och halt, då är inte alla beredda på halkan än. Men man ska såklart vara försiktig hela tiden, säger Carina Månsson.