Servicenivån och effektiviteten på handläggningen av bygglov ska förbättras. I praktiken innebär åtgärdsplanen en omorganisering på bygg- och miljöförvaltningens avdelning för bygglov, berättar Jan Prytz (M), ordförande i byggnadsnämnden.
– Vi stärker upp med ett antal personer, och sen har det blivit vissa förändringar av befintlig personal. Förhoppningarna är att vi ska kunna leva upp till våra förväntningar, säger Prytz.
– Handläggningstiderna måste förbättras, och vi ska också se till att invånarna får den service som vi avser att ge dem, förklarar han.
Hård kritik i rapport
De åtgärder som nu vidtas är ett svar på den granskningsrapport som landade i slutet av 2020. I rapporten underkändes kommunens handläggningstider, service och bemötande av ett flertal bygglovssökande i Halmstad.
Dessutom har en svår arbetssituation på kontoret också uppmärksammats av nämndens vice ordförande, socialdemokraten Fredrik Luhanka.
”Medarbetarenkäter visar konstant nedåt. I dag är de så långt nere att det nästan är tragiskt, när det kommer till huruvida man vill rekommendera arbetsplatsen till någon annan”, sade Luhanka under ett fullmäktigemöte i februari, då rapporten avhandlades.
Nu hoppas politikerna kunna se en positiv utveckling inom en halvårsperiod.
– Det här kommer innebära en ökad kostnad för kommunen, men det får vi ta. Vi måste se till att det funkar för både medborgare och personal, säger Jan Prytz.
Förvaltningschefen: ”Vi ska leverera”
När Anders Thorén presenterades som ny chef för bygg- och miljöförvaltningen i januari utlovade han förbättringar.
Förvaltningschefen känner sig trygg med att de satsningar man nu gör, som beräknas kosta flera miljoner, ska bidra till att vända den negativa utvecklingen.
– Vi ska tillföra resurser till verksamheten så att vi blir fler som handlägger. Dessutom blir det en ny bygglovschef, en ingenjör samt ytterligare två tjänster i form av bygglovsrådgivare som går in. Att korta handläggningstiderna är avgörande, säger han.
De två bygglovsrådgivarna är i sig en miljonsatsning med 1,5 miljoner kronor avsatta i budget. Med fler resurser för att handlägga ärenden blir det ytterligare en ekonomisk satsning, berättar Anders Thorén.
– Vi ska leverera. Det finns inga andra alternativ.
Hoppas på tålamod
Målet är att det ska ta högst tio veckor att handlägga ett bygglovsärende, från dess att ansökan är komplett. I dagsläget klarar Halmstad bara av detta i 85 procent av fallen.
Dessutom ligger omkring 100 ärenden på vänt, berättar Anders Thorén och menar att det kan ta lite tid för förvaltningen att komma i kapp.
– Jag hoppas på lite tålamod hos våra kunder. Men vi ser redan nu en förskjutning där vi blir bättre på att lämna besked, säger han.
LÄS MER:Halmstads hantering av bygglovsärenden sågas: ”Funkar inte som det ska”
LÄS MER:Fredrik Luhanka (S) ser med oro på bygglovskrisen i Halmstad
LÄS MER:Anders Thorén blir ny chef för bygg- och miljöförvaltningen