Eleverna går på samma skola i Halmstads kommun och Skolinspektionen har i sina utredningar kommit fram till att skolan skyndsamt ska vidta åtgärder för att säkerställa att eleverna får sin rätt till utbildning tillgodosedd. En av eleverna hade under en period över 70 procents frånvaro, den andra hade som mest 65 procents frånvaro under en termin.
I utredningen framgår det att skolan vidtagit flera åtgärder för att de två eleverna ska komma till skolan. Båda har fått anpassad studiegång med färre och kortare dagar i skolan. En av eleverna får dessutom djurassisterad pedagogik vilket har gett positiva effekter. Men det har inte varit tillräckligt.
Brister och otillräckliga åtgärder
Skolinspektionen gör samma bedömning i de två ärendena. Skolan har brustit i att utreda och pröva elevernas frånvaro och har inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att tillgodose elevernas rätt till utbildning. Myndigheten poängterar också att det är avgörande att skolan gör en korrekt bedömning av orsakerna till frånvaron för att veta vilka åtgärder som behövs.
Att eleverna har beslut om reducerad undervisningstid tar Skolinspektionen ingen ställning till men de konstaterar att det inte är metod som ska användas för att anpassa bort problematisk frånvaro.
”Anpassad studiegång kan visserligen ha ett motivationshöjande syfte, och det kan i vissa fall vara aktuellt att under en övergångsperiod använda åtgärden som hjälp för en elev att återgå i skolgång, men frånvaron i sig är dock inte ett skäl att reducera en elevs minsta garanterade undervisningstid” skriver Skolinspektionen i beslutet.