När HP konfronterar kommunpolis Kenneth Mattsson med det som boende i närheten av Brogatan berättat om störningar och otrygghet säger han sig känna igen allt.
Medborgarlöfte
– Flera där har varit i kontakt med mig, så jag vet precis hur de upplever sin situation, säger han och hänvisar till hur polisen kopplat sitt så kallade medborgarlöfte till bland annat stadskärnan.
– Vi har gjort en aktivitetsplan för trafikmiljön i stadskärnan så att folk ska kunna känna sig tryggare, förklarar han och berättar att de ofta utför trafikkontroller just där.
– Ibland står vi med laser och kontrollerar efterlevnaden av hastighetsbestämmelserna, ibland kontrollerar vi bilarnas status eller ser till att de inte parkeras ute i gatan.
LÄS MER:Nattvandrare upplever Brogatan som otrygg på helgerna
Saknar körkort
– Vi har bland annat funnit bilar med körförbud eller otillåtna ljuskombinationer och bilister som saknar gällande svenskt körkort. Då rapporterar och bötfäller vi.
Kenneth Mattsson säger att de framför allt vill komma åt ”brister i trafikbeteendet”, det som gemene man kallar ”buskörning” eller ”vansinneskörning”.
– Vi har intensifierat vår bevakning där på fredags- och lördagskvällar, även om våra resurser förstås är begränsade.
– Ett problem är förstås att många försvinner bara tillfälligt därifrån när vi kommer dit, men det har ju ändå viss effekt.
LÄS MER:Otryggheten på Brogatan gör att flera vill flytta
Ekar mellan husen
Kenneth Mattsson berättar att bilister kan störa omgivningen och uppträda farligt på flera ställen i Halmstad, men att problemen på Brogatan har blivit mer eller mindre konstanta.
– Vi skannar sociala medier där det med kort varsel kan bestämmas att man ska köra så kallade streetrace på Laholmsvägen eller Västervallvägen. Dessutom har vi problem med ungdomar som för oväsen med A-traktorer utanför kyrkan eller församlingshemmet i Snöstorp och bilister som håller på med drifting, det vill säga sladdar, på parkeringarna vid Hallarna och på Stenalyckan.
– Men på Brogatan är det i princip alltid bilister som på kvällstid visar upp bristande trafikbeteende. Förmodligen gillar de när det ekar mellan husväggarna.
Hade det underlättat polisens arbete om det infördes trafikbegränsningar på Brogatan?
– I samverkan med kommunen är vi gärna med och ser över vad som kan göras, men beslut om att bygga farthinder eller begränsa vilka som får köra vid vissa tidpunkter är kommunala beslut, säger Kenneth Mattsson och tillägger:
– Men jag är övertygad om att den typen av åtgärder skulle få de boende att uppleva området som mer tryggt.
När HP kontaktar kommunens trygghetsstrateg Therese Wallgren säger hon sig bara ha hört talas om problemen sedan några veckor tillbaka.
– Ifall folk har klagat på det här så har det i alla fall inte nått mig. Vi är många som jobbar inom kommunen, säger hon.
Samverkansmöte
– Men nu när jag fått klart för mig hur störande boende upplever situationen ska jag boka in ett samverkansmöte med alla berörda instanser. Framför allt teknik- och fritid får titta på vad som går att göra åt trafikmiljön – men givetvis måste alla faktorer, exempelvis kollektivtrafiken, vägas in.
Även teknik- och fritidsnämndens ordförande, Håkan Björklund (C), säger att otryggheten bland de boende i trakten av Brogatan, väster om Karl XI:s väg, är något nytt för honom.
– Vi får nu diskutera vilka trafikbegränsningar som eventuellt kan bli aktuella. Med tanke på att det är ett viktigt stråk för kollektivtrafiken går det kanske inte att bygga gupp och avsmalnande chikaner där, men det skulle kunna införas förbud mot privattrafik vid vissa tidpunkter, förklarar han.
Spårviddshinder
– När det gäller bussgatan under viadukten vet jag att man i Stockholm på en del stället byggt spårviddshinder som bara passar för bussarnas hjulbredd och markfrigång – men där vanliga bilar fastnar eller får punktering, säger Håkan Björklund.
På SVT Play finns en kortfilm om just spårviddshinder vid Slussen i Stockholm.
– Det är så klart en kostnadsfråga, men vi får titta på om sådana är ett alternativ för oss, säger Håkan Björklund.