Logga Hallands affärer
Framöver kommer Foodoras cykelbud få sällskap  av Wolts dito på Halmstads gator.
Framöver kommer Foodoras cykelbud få sällskap av Wolts dito på Halmstads gator. Bild: junopr

Wolt tar upp kampen med Foodora

Häromdagen lanserade Wolt sin matleveranstjänst i Halmstad. 25 restauranger är anslutna från start och skapar 42 nya arbetstillfällen. Men kollektivavtal saknas.

ANNONS
|

Wolt gör entré i Halland. Halmstad är den 15:e staden i Sverige som bolaget, bildat i Helsingfors 2014, etablerar sig i.

Bolaget är verksamt i 23 länder men för att växa ytterligare tog Wolt i början på året in ytterligare 4,4 miljarder kronor. Bland annat genom Iconic – Facebookgrundaren Mark Zuckerbergs investmentbolag.

Planerar att skala upp

Pandemin har skjutsat på efterfrågan på att få mat från lokala restauranger levererad till dörren och under torsdagen lanserade Wolt sin tjänst i Halmstad.

– Halmstad är intressant för oss för att det finns ett levande restaurangliv. Det här är bara en början med 25 restauranger anslutna. Det kommer att ticka på allt eftersom när fler får upp ögonen, säger Ylwa Pettersson, kommunikationschef på Wolt.

ANNONS

Cykelbuden inte anställda av Wolt

För restauranger kan hemleverans vara ett välkommet alternativ i tider med restriktioner. Wolts intåg i staden ger initialt också 42 nya arbetstillfällen, men företagets ”kurirpartners” är inte anställda av Wolt utan oftast utav mellanhänder.

– I dag har vi en frilansmodell, antingen har de egna företag eller så använder de ett egenanställningsföretag, ofta Frilans Finans och de tar fullt arbetsgivaransvar, säger Ylwa Pettersson.

– Alla omfattas av olycksfallsförsäkring och ansvarsförsäkring. Så till exempel om budet skulle ha sönder en lampa på en restaurang så täcker försäkringen det.

Konkurrenten Foodora är redan etablerat i Halmstad och efter många om och men tecknade företaget tidigare i år kollektivavtal med Transport. Något som Wolt än så länge saknar.

LÄS MER:Foodora har tecknat kollektivavtal

– Vi har inte kollektivavtal, men det är något som vi diskuterar med fack och myndigheter. Så vi är öppna för det.

Står buden för transportmedel själva?

– Fordon står de för själva. Det vi förser dem med är ordentliga kläder samt utrustning att transportera mat i, säger Ylwa Pettersson.

LÄS MER:Foodora får kritik från Arbetsmiljöverket

ANNONS