Mattias Lundberg är tredje generationen i företaget Lundbergs buss & taxi, som har sitt säte i Nyby, Långaryd. På bilden har han parkerat skolbussen utanför Landeryds skola.
Mattias Lundberg är tredje generationen i företaget Lundbergs buss & taxi, som har sitt säte i Nyby, Långaryd. På bilden har han parkerat skolbussen utanför Landeryds skola. Bild: Isabel Bark

Lundbergs vann tillbaka skolskjutsuppdraget i Hylte: ”Stort för oss”

För tio år sedan förlorade Lundbergs buss & taxi skolskjutsuppdraget i Hylte. Nu har de fått tillbaka uppdraget och ser till att traktens skolbarn kommer till och från sina skolor. Det krävdes en helt ny strategi för att vinna upphandlingen, avslöjar Mattias Lundberg.

ANNONS
LocationLångaryd|
|

Lundbergs bussar syns åter rulla vid Hylte kommuns skolor efter att företaget, som har sitt säte i Långaryd, vunnit Hallandstrafikens upphandling och tagit över skolskjutsuppdraget från jätteaktören Bergkvara buss.

– Detta är väldigt stort för oss. Jag har gått och längtat efter den här dagen de senaste tio åren. Nu har vi elva skolskjutsar som går ut varje morgon, säger Mattias Lundberg, som driver Lundbergs buss & taxi i tredje generationen. Det var hans farfar Olle Lundberg som startade verksamheten 1935 och började köra skolskjuts fyra år senare.

Samarbete i stället för konkurrens

Sedan dess har tekniken gått framåt. I fordonsparken ingår bara nya fordon, som drivs på fossilfritt bränsle.

ANNONS
Mattias farfar Olle Lundberg startade verksamheten 1935 och började köra skolskjuts fyra år senare.
Mattias farfar Olle Lundberg startade verksamheten 1935 och började köra skolskjuts fyra år senare. Bild: Isabel Bark

För att få tillbaka skolskjutsuppdraget skulle det krävas en helt ny strategi. Lundbergs ingår numera (som enda Hylteföretag) i en sammanslutning av flera olika företag, under namnet Västbo taxi, och det var denna som vann upphandlingen.

– Många små, lokala transportörer försvinner i dessa upphandlingar. Man måste samarbeta för att kunna konkurrera med de stora aktörerna. I stället för att konkurrera med varandra så samarbetar vi, menar Mattias Lundberg och berättar att han har fått anställa ytterligare fyra chaufförer.

Hylte var mest eftertraktat

– Hylte var förresten det mest populära området. Det var åtta aktörer som lämnade anbud på att få köra i Hylte kommun. Många tror att man har uppdraget på livstid, men det är vinna eller försvinna vart tionde år.

Att Mattias är glad går inte att ta miste på.

– Det känns extra bra eftersom vårt företag firar 85-årsjubileum i år.

Lundbergs har även skolskjutsuppdraget i Gislaveds kommun (genom Västbo taxi) och kör beställningstrafik för exempelvis idrottsföreningar och pensionärsföreningar.

HP:s artikel från den 29 maj 2010:

Hallandsposten 29 maj 2010.
Hallandsposten 29 maj 2010. Bild: HP-arkivet
ANNONS