Som Hallandsposten berättat tidigare tycker Hyltes kommunråd Ronny Löfquist (S) att det så kallade bussalternativet är ”en väldigt dålig idé” eftersom det kan innebära att persontågen slutar trafikera HNJ-banan för att i stället ersättas med busstrafik.
LÄS MER:Bussalternativ till Krösatågen läggs fram – ”En väldigt dålig idé”
LÄS MER:Anna Roos (C) saknar analys om godstrafik på HNJ-banan
– De underlagen är inga hemligheter, utan du kan kontakta Hallandstrafiken för att ta del av dem. De visar hur många som reser och hur mycket olika alternativ kostar, säger Mikaela Waltersson (M), ordförande i regionstyrelsen.
HP har begärt ut underlaget som Hallandstrafikens trafikplaneringschef Daniel Modiggård presenterade för representanter från Hylte och Halmstads kommuner vid ett möte i onsdags.
– Det här var ett informationsmöte där vi redovisade för hur resandet med Krösatågen ser ut för närvarande och hur Hallandstrafiken har tittat på hur man kan stärka upp trafiken med buss i Hylte och Halmstad.
Lägre kostnad med bussalternativet
Två renodlade alternativ fanns med i presentationen: tågalternativet och bussalternativet. Tåget går snabbare, medan bussen går oftare. Bussen har ett större upptagningsområde och når därmed fler invånare.
I presentationen lyfts också kostnaden. Hallands kostnad för Krösatåg under den pågående testperioden är drygt 20 miljoner kronor per trafikår. Det kan jämföras med all busstrafik mellan Halmstad och Hyltebruk, som kostar 15 miljoner per trafikår.
Man vill maximera resandet och det är givetvis ett bekymmer att tåget inte stannar i Hylte kommuns största ort, Hyltebruk. Därför har man tittat på olika alternativ med buss.
En slutsats i Hallandstrafikens presentation är att utbudet kan fördubblas till halva kostnadsbilden om man väljer ”bussalternativet”.
– Man vill maximera resandet och det är givetvis ett bekymmer att tåget inte stannar i Hylte kommuns största ort, Hyltebruk. Därför har man tittat på olika alternativ med buss. Det är också Hallandstrafikens skyldighet att hela tiden titta på vilka alternativ som kan fungera bäst och som lockar flest resenärer, säger Mikaela Waltersson.
Andra utmaningar med HNJ-banan, enligt presentationen, är exempelvis att järnvägen har en stor underhållsskuld och att tågen inte kan köra i tillräckligt hög hastighet på banan.
Hur resonerar ni kring bussalternativet?
– Vi resonerar ingenting just nu. Det här var bara ett informationsmöte som handlade om hur man skulle kunna göra. Det framkom också väldigt tydligt på mötet att jag inte kommer föra de här diskussionerna i media, utan i politiska rum.
Det här var bara ett informationsmöte som handlade om hur man skulle kunna göra.
Vid onsdagens möte med Region Halland lyfte Hyltes kommunråd Ronny Löfquist (S) och oppositionsråd Anna Roos (C) en oro kring hur godstrafiken på HNJ-banan kan påverkas vid en eventuell nedläggning av persontågtrafiken.
Kommer ni att ta med er deras synpunkt?
– Absolut, godstrafiken och även tanken om ett stickspår till Hyltebruk, säger Mikaela Waltersson.
Under sommaren händer inte så mycket i frågan, menar hon. Först i augusti-september kommer regionen och Hallandstrafiken utvärdera resandet på nytt.
– Då får vi titta på hur resandet ser ut och hur coronasituationen ser ut. Man får inte glömma att människor har ändrat sina resvanor ganska kraftigt på grund av covid-19. Vi har gett Hallandstrafiken i uppdrag att utvärdera resandet i hela Halland.
LÄS MER:Beslut i höst om Krösatågen mellan Halmstad och Värnamo
LÄS MER:Tågresandet på HNJ-banan misstänks vara felräknad
LÄS MER:Halva HNJ-banan elektrifieras – Halland är inte med på tåget