– Vi har letat i avvikelsesystemet efter avvikelser av typen som hen har uppgett men har inte hittat några som stämmer med det som står i anmälan, säger Kristina Isaksson som är chef för äldreomsorgen i kommunen.
Anmälan gjordes anonymt till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, men kom tillbaka till Laholms kommun i slutet av februari.
– Det är inte Ivo:s uppgift att utreda klagomål och synpunkter, det ligger på vårdgivaren. I det här fallet är det kommunen, säger Kristina Isaksson.
”Varit oaktsam enligt anmälan”
Enligt anmälan har medarbetaren inte varit aktsam i sitt arbete och inte tagit hänsyn till vårdtagarnas behov och önskemål. Bland annat ska hen ha markerat ett larm som åtgärdat när en vårdtagare behövde hjälp att besöka toaletten trots att hen inte ens åkte dit. Personen i behov av hemtjänst fick i stället ringa anhöriga om hjälp enligt anmälan.
Detta är för mig allvarliga anklagelser, vad gör ni åt sådant när det kommer till er kännedom?
– Det utmålas som att en person inte fullgör arbetet enligt anmälaren. Det är klagandes upplevelser att den här personen inte sköter sitt arbete, säger Kristina Isaksson och fortsätter:
– Men givetvis tittar vi på anklagelserna och utreder det som är adekvat.
Jobbar brett med anmälan
Sedan anmälan kom tillbaka till kommunen från Ivo, har chefen för den anmälda medarbetaren haft samtal med den anställda, samt med en sjuksköterska om händelserna och man arbetar vidare med gruppen.
Dessutom tittar man efter avvikelserapporter för de händelser som har tagits upp i anmälan. Allt som medarbetare uppfattar som felaktigt, ska nämligen anmälas som en avvikelse av den som upptäcker den.
– Samtal har skett vid ett par tillfälle med personen som är nämnd i synpunkten. Anmälaren är ju anonym så vi vet inte vem det är och vi får heller inte efterforska vem det skulle kunna vara.
Anmälan har lett till att gruppen inom hemtjänsten haft flera samtal. Flera möten och uppföljningar kommer att göras för att förbättra kommunikationen och samarbetet mellan de anställda inom gruppen.