Att evenemang, besöksmål eller företag marknadsförs av kända personer med många följare på sociala medier har blivit vanligare. Nu tar Laholms kommun in en person som ska marknadsföra utvalda delar av kommunen i sina sociala medier.
– Jag tror det handlar om att företag och kommuner ser ett värde i att nå ut till målgrupper på ett annat sätt. Man ser vilka som läser bloggar och är på Instagram, säger destinationsutvecklare Nathalie Sandberg.
Fotografen reser runt i Laholm
I höst ska fotografen Linda Lomelino från Halmstad marknadsföra kommunen i sina sociala medier. Hon har bland annat fotograferat till My Feldts böcker.
– Det känns jättekul. För det första att främja att folk väljer att semestra nära, det finns ju så mycket fantastiskt i området. Sen är det inte helt fel att själv få åka runt och upptäcka saker som man inte visste fanns, säger Linda Lomelino.
Den här typen av marknadsföring har hon bara gjort i Malmö två gånger tidigare. I Laholm har hon bland annat besökt vattenfallet Hälleforsen på Hallandsåsen.
– Det var inte helt lätt att hitta dit men nu ska jag göra en bättre vägbeskrivning, skrattar Linda Lomelino.
Gör en Laholmsguide
Materialet sätts ihop i blogginlägg, något inlägg på Instagram och bilder eller filmer på instastory.
– Jag kommer sätta ihop som en Laholmsguide. Jag var mycket i olika butiker men också i majsboden och köpte majs. Jag har varit på Skogaby lantbruk som är nytt och varit på självplock, men även ätit och varit på teckningsmuseet och naturupplevelser, säger Linda Lomelino som tror att inläggen kommer publiceras i det snaraste.
Många följare inte allt
Nathalie Sandberg tror det här är nya tidens marknadsföring.
– Som Linda har över 700 000 följare. Många är av dem är utländska följare och då når vi andra än vad vi annars gör. Men också att influencers tipsar om vad de tycker är värt att lyfta. Vi kan nå yngre och kanske fler friluftsintresserade. Det kan vara de som tycker om loppisar och som ännu inte hittat hit än, säger Nathalie Sandberg.
Att personerna har många följare betyder inte allt. Huvudsaken är att influerarens inriktning matchar det kommunen vill lyfta och dess profil. Det är ett stort arbete med att hitta ”rätt” personer för vad kommunen vill marknadsföra.
Är detta något ni vill satsa på?
– Vi doppar tårna nu och får testa oss fram. Vi ser att detta är en framtida kanal och att fler kommuner bjuder in influencers, säger Nathalie Sandberg.