Kommunrevisionen har begärt en utredning av frånvaron i grundskolan och uppföljningen av den.
– Vi har sedan utredningen sattes i gång arbetat med det systematiska kvalitetsarbetet för att förbättra alla punkter vi får kritik för, säger utbildningschef Richard Mortenlind.
Oberoende utredning
Den oberoende utredningen är gjord av EY på uppdrag av revisionen och har kommit fram till att trots att det finns styrdokument och åtgärdstrappa från kommunen appliceras den inte alltid på skolorna.
Det finns heller ingen tillförlitlig statistik på varken skol- eller kommunnivå, ett problem som enligt utredningen varit uppmärksammat under en längre tid. Det anses därför vara ett större problem.
Kommunen får därför stark kritik för att man ännu inte åtgärdat detta.
”Ska fungera bättre”
– Vi identifierade ett problem i systemet, att synkningen mellan de olika programmen inte fungerade korrekt och därför gav felaktig information. Nu har vi från och med höstterminen ett samordnat system som ska fungera bättre, säger Mortenlind.
Programmet för frånvaro ska då rapporteras i samma program som schemat görs, vilket blir en förenkling rent praktiskt för lärarna som slipper arbeta i olika vyer på sina datorer.
Dålig uppföljning
Revisionen har också riktat kritik mot att nämnden inte regelbundet följt upp frånvaron. Utifrån svaren har barn- och ungdomsnämnden fått i uppdrag att bland annat se till att åtgärdstrappan efterlevs av skolorna, att det finns ett förebyggande arbete som också innefattar åtgärder som krävs för att minska frånvaron.
– Vi kommer att jobba ytterligare med att se till att alla skolor jobbar enligt kommunens åtgärdstrappa. Just nu är det olika arbetssätt på olika skolor, det är upp till varje rektor. Vårt uppdrag framöver blir att samordna arbetet så att man följer en gemensam plan.
Högst frånvaro på Lagaholm
Dessutom ska nämnden se till att statistiken blir säkerställd och rätt rapporterad för att den data som tas ut från statistiken faktiskt stämmer.
Man ska också bättre analysera anledningarna till frånvaron.
Statistiken som gjorts är hämtad från Vklass, vilket är det verktyg som används i kommunen för att rapportera frånvaro. Mätningen gjordes våren 2019 och hösten samma år.
Den visar att den genomsnittliga andelen elever med mindre än 80 procents närvaro är 12,4 procent. Den siffran skiljer sig dock från 1,67 på Hishultsskolan till 25 procent på Lagaholmsskolan.