”Banavgifterna bör differentieras utifrån tid och efterfrågan, likt trängselavgifterna för väg i Stockholm och Göteborg”, skriver M-partistyrelsen.
Däremot håller man fast vid motståndet mot höghastighetståg, som man i en proposition inför höstens arbetsstämma kallar "gökungar" som "riskerar att tränga ut andra nödvändiga investeringar", rapporterar DI.
Samtidigt vill M:s partistyrelse höja anslagen till vägunderhåll, och höja maxhastigheten på motorvägarna till 130 km/h. "Detta underlättar arbetspendling och förenklar för resande", skriver partistyrelsen.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är förvånad över och mycket kritisk till M-partistyrelsens förslag.
- Jag vill se en bred uppslutning bakom kommande stora infrastrukturinvesteringar, med stöd från både näringsliv och politik. Därför är det trist att se att M blir allt mer oseriösa. Höjda biljettpriser på tåg i rusningstrafik är varken jobb- eller klimatsmart. Jag är förvånad över Moderaternas alltmer skiftande besked, säger Eneroth till TT.
TT