Partiet vill att en studentexamen ska vara ett avslutande steg efter diagnostiska och nationella prov som ska digitaliseras och rättas centralt under skoltiden. På så vis ska olika skolor lättare kunna jämföras med varandra och elevers resultat jämföras över tid, rapporterar Sveriges Radio Ekot..
- Det väsentliga är ju att se till att alla elever har de kunskaper med sig från gymnasiet som man faktiskt behöver, inte att man får ett papper i handen som säger att man kan någonting som man faktiskt inte kan, säger Erik Bengtzboe, skolpolitisk talesperson för Moderaterna.
Han poängterar att det inte handlar om att bygga "återvändsgränder" för eleverna.
- Att misslyckas med ett prov kan upplevas som väldigt tufft för den enskilde men att få en undermålig utbildning som man ska leva med resten av livet är ett mycket värre straff, säger han till Ekot.
Gymnasieminister Anna Ekström (S) sågar förslaget, och anser att inte råder bot på problemen med betygsinflation.
- I stället för att skapa stora och dyra kontrollapparater så borde vi gå på det som är glädjebetygens orsaker. Grundproblemet är en skolmarknad där skolorna konkurrerar om elever. När skolor går med vinst riskerar man att vinstjakten gör att man sätter generösa betyg, säger hon till TT.