”Politiker  och andra uppmanar oss medborgare att åka kollektivt och många vill gärna åka tåg men de ständigt uppkomna felen gör att åtskilliga resenärer väljer bilen eller flyget i stället.”
”Politiker och andra uppmanar oss medborgare att åka kollektivt och många vill gärna åka tåg men de ständigt uppkomna felen gör att åtskilliga resenärer väljer bilen eller flyget i stället.” Bild: Johan Nilsson/TT

Ministern bör ompröva inställningen till järnväg

Vi anser att infrastrukturministern bör sätta sig in i landets infrastruktur vad gäller järnvägar ordentligt, dess nuvarande brister men även dess stora möjligheter. Det skriver Christer Wilhelmsson och Magnus Brynjer från Järnvägsfrämjandet.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Sveriges järnvägar lider av stora problem. Det förekommer ständigt vad som benämns elfel, signalfel, spårfel, växelfel och allt vad det nu är. För dessa fel är Trafikverket ansvarigt.

Tilltron till järnvägarna och tågtrafiken har allvarligt naggats i kanten. Politiker och andra uppmanar oss medborgare att åka kollektivt och många vill gärna åka tåg men de ständigt uppkomna felen gör att åtskilliga resenärer väljer bilen eller flyget i stället.

Ytterst åvilar det ett ansvar på staten och regeringen. Det är infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) som därvid har ansvaret men från denne hörs inte ett ord när det gäller de ständigt uppkomna problemen då det gäller landets järnvägar. Däremot är han mycket talför då det gäller flyget. I ett inslag i Aktuellt i vintras satt ministern på Bromma flygplats och talade med resenärerna där. Han medverkade även i ett inslag i SVT Väst om elflyg.

ANNONS

Infrastrukturministern saknar den bakgrund som en sådan minister bör ha, till exempel en civilingenjörsexamen eller motsvarande. Det förvånar mycket att ministern saknar vad som förefaller vara en adekvat utbildning och därtill yrkeserfarenhet från området ifråga.

Elflyg har hittills bara visat sig praktiskt användbart i mindre flygplan på kortare avstånd, max 30–40 mil. Batterierna räcker i dag tyvärr inte för längre avstånd då de skulle bli för tunga. Att redan dagens litiumbatterier är farliga ombord på flygplan visades mycket drastiskt vid en störtning 2010 av ett fraktflygplan i Dubai som orsakades av litiumbatterier i lasten, vilka fattade eld.

Om man skulle lyckas utveckla och tillverka tillräckligt starka batterier för långa avstånd skulle dessa därför bli så farliga att knappast någon skulle flyga (civilingenjören Birger Tiberg i Härrydaposten 2023-03-27). Även andra tekniker har ifrågasatt elflyget. Vi ställer oss mycket tveksamma till vilka kunskaper infrastrukturministern har om elflyg och experternas invändningar mot elflyg.

Intrycket är att infrastrukturministern inte har en positiv inställning till spårbunden trafik. Hans nonchalanta inställning mot tågtrafiken är under all kritik. Han agerar som presstalesperson för flygtrafiken.

Med anledning av detta anser vi att han bör sätta sig in i landets infrastruktur vad gäller järnvägar ordentligt, dess nuvarande brister men även dess stora möjligheter och för resenärernas – medborgarnas – bästa i grunden ompröva sin inställning till landets järnvägar och dess möjligheter.

ANNONS

Christer Wilhelmsson

ordförande avdelning Väst Järnvägsfrämjandet

Magnus Brynjer

medlem Järnvägsfrämjandet

ANNONS