Den 26-åriga kvinnan från Dalsland beställde hem varor för över 1 900 kronor från Vuxen.se, Sveriges största nätbutik för vuxenleksaker med säte i Laholms kommun.
Hon skickade tillbaka det mesta samma dag. Strumporna var trasiga och kläderna hon hade beställt var alldeles för små, hävdade hon.
Spetsbody och vita strumpor
Purefun Group AB, som driver sexshoppen från Genevad, gick inte med på full återbetalning. För två av produkterna – en spetsbody och ett par vita strumpor – drog företaget av hälften. Motiveringen var att de hade undersökts och hanterats av kunden och ”visade skador orsakade av en felaktig hantering”.
Kvinnan vände sig till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) för att få tillbaka hela beloppet.
Full ersättning
Arn konstaterar i sitt beslut att näthandlaren visserligen har lämnat information om villkoren för ångerrätt på rätt sätt, men att företaget däremot inte har visat upp några bevis för att skadorna kommer från kundens hantering.
Reklamationsnämnden anser att kvinnan därför har rätt till full ersättning för de returnerade varorna. Arn rekommenderar Purefun att betala tillbaka de återstående 369 kronor till den missnöjda kunden.
LÄS MER:Företaget som är störst i Sverige på sexleksaker
LÄS MER:Konsumtionssamhället stannar av – men försäljningen av sexleksaker ökar