Bortom 90-graderskurvan, bakom Inge Henrikson och Nils Danred, finns den del av Örelid som står obebyggd i väntan på beslut om Sofieroleden. Om den nya vägen (rödmarkerad på kartan) byggdes som tunnel blev det plats för både trafik och bostäder, resonerar de.
Bortom 90-graderskurvan, bakom Inge Henrikson och Nils Danred, finns den del av Örelid som står obebyggd i väntan på beslut om Sofieroleden. Om den nya vägen (rödmarkerad på kartan) byggdes som tunnel blev det plats för både trafik och bostäder, resonerar de. Bild: Henrik Williamsson

Laholmsprofilerna: "Lägg Sofieroleden i en tunnel”

Förre kommunchefen Nils Danred och tidigare HP-journalisten Inge Henrikson vill ta ett helt nytt grepp på den omdiskuterade frågan om Sofieroleden.
– Gräv ner den i en tunnel, säger Nils Danred.

ANNONS
LocationLaholm|
|

Frågan om att bygga ut den sista delen av Sofieroleden var uppe i kommunfullmäktige för en dryg vecka sedan. Något beslut blev det dock inte, fastän flertalet politiker var för en utbyggnad. Frågan återremitterades.

LÄS MER:Politisk minoritet tog hem spelet om Sofieroleden

Framför allt M och S har stretat emot utbyggnaden i åratal och i stället förordat att den tunga och farliga godstrafiken ska ledas på Kristianstadsvägen. De vill inte dra en väg genom bostadsområdet Örelid. ”Där ska byggas fler bostäder”, har bland andra Kjell Henriksson (S) sagt.

Sofieroleden som biltunnel hade gett fler hus på Örelid

Nu lägger Nils Danred och Inge Henrikson fram en egen idé. En biltunnel under Örelid.

– Sofieroleden måste grävas ner och vallas in för klara säkerheten. Men den blir en barriär mellan bostadsområden. Precis som Kristianstadsvägen. På så sätt är båda de förslagen lika bra eller dåliga. Men hade man fått ner vägen i marken hade den barriären försvunnit, säger Inge Henrikson.

ANNONS

Och då kunde man bygga hus ovanpå?

– Ja, om inte rakt ovanför tunneln hade man i alla fall kunnat bygga närmare.

Nils Danred säger:

– Det behöver tas ett lite större grepp. Man borde titta på vad det skulle kosta att göra en riktigt långsiktig lösning. Om man hade fått ner trafiken hade man fått en helt annan exploateringsgrad på Örelid.

De båda förslagsställarna är förstås medvetna om att en tunnel skulle bli dyrare än de summor – allt från 25 till 35 miljoner kronor har nämnts – som diskuterats för Sofieroleden.

Anser att staten borde plockas in i spelet

Vad gäller finansieringen menar de att statliga Trafikverket borde blandas in i diskussionerna.

– Skulle kommunen göra en så stor investering tror jag att man skulle kunna få staten att tänka på en ny överfart över Lagan på den gamla järnvägsbron, säger Danred.

Han fortsätter:

– Det här kan låta som ett överbud. Men jag tror inte att det blir bra vilket av alternativen (”vanlig” Sofieroled eller Kristianstadsvägen) man än väljer. Och det handlar om 30-35 miljoner. Visst, det blir mer om man gör en tunnel. Men tekniken för att bygga tunnlar har utvecklats, det gör man överallt nu.

Allt handlar i slutändan om att få bort farligt gods från Lagavägen så att kommunen kan bebygga och utveckla den stadsdelen.

ANNONS

– Och Lagavägen är i dag en statlig väg. Ändrar man den till lokalgata kunde det finnas möjlighet att staten i ställlet kan ta ansvar för Sofieroleden, säger Inge Henrikson.

– Miljöaspekten och exploateringen av tätorten har en enorm positiv betydelse. Om det här inte går så går det inte. Men man borde i alla fall göra en djupdykning för att se på möjligheten och den långsiktiga effekten, säger Nils Danred.

LÄS MER:Tiotals miljoner står på spel i segdragen vägfråga

LÄS MER:Otålig väntan på att farligt gods ska försvinna

LÄS MER:U-sväng om Sofieroleden – majoritet för vägbygget

LÄS MER:Länsstyrelsen: Enkel sak att flytta farligt gods

ANNONS